06 5507 3891

Mislukt journalist en matig ondernemer, dát wilde ik als introductie over de schrijfster op de achterflap van mijn boek. “Nou… dat vind ik niet zo’n goed idee”, antwoordde hoofd verkoop van de uitgeverij. Ten overvloede legde hij me uit waarom: “Ik denk dat de mensen niet snel geneigd zullen zijn een boek van een mislukt journalist te kopen.” “Maar DIT is waar het over gaat als ik over schaamte spreek, het feit dat we onszelf alsmaar oppoetsen. Al die kleine leugentjes om het mooier te maken dan het is.” 

Schijnheiligheid
‘Tex Rijnders, journalist en ondernemer’, dat werd het uiteindelijk. Mét de afspraak dat waar ik ook maar zou spreken, ik zou vertellen over de schijnheiligheid waaraan we ons schuldig hadden gemaakt, uitgever en ik. Daarmee kon ik heel goed leven. Ik was ondernemer. En had ik niet een soort journalistiek onderzoek gedaan voor mijn boek? Alleen mijn schoonmaakwerk verzwegen, het bijbaantje dat ik enkele jaren geleden koos om iets van een stabiel inkomen te hebben als alleenstaande moeder met twee pubers. Stabiliteit was waar we het meest behoefte aan hadden in 2017 en dat baantje verschafte ons een veilige financiële basis. Maar wie koopt er nu een boek van een schoonmaakster? 

Je hebt één interessante bezoeker, geeft LinkedIn aan wanneer ik kijk wie mijn profiel heeft bekeken. 

Hoe meet LinkedIn dat, een interessante bezoeker?
Ik denk dan meteen aan één van mijn vroegere beschermingsmechanismen om het (onbewust) onderhuidse gevoel van ‘niet goed genoeg zijn’ te vermijden: interessant zijn. Nou, daar wist ik wel raad mee ;-) Héél interessante vrouw geweest altijd… inclusief die schoonmaakbaan. Maar, ik wil het niet over mij hebben. Ik wil jou vragen om eens heel eerlijk te kijken naar al die kleine leugentjes die JIJ ongemerkt geïmplementeerd hebt (om interessant te lijken?). Heb jij jouw profiel hier op LinkedIn opgepoetst en zo ja, waarom eigenlijk? Waarom wil jij succesvoller lijken dan je bent? Simpel zat, omdat je erbij wilt horen! Je wilt uitstralen dat je het allemaal onder controle hebt, weet waar je mee bezig bent, een mooie doorlopende loopbaan achter je hebt en hopelijk voor je, omdat je je hier weliswaar gefragmenteerd maar succesvol profileert. Wie weet hoor je wel bij de happy few die wordt aangemerkt als ‘interessante bezoeker’. 

Zie je hoe je het spelletje wordt ingetrokken?
Er zijn interessante mensen en oninteressante mensen, uiteraard. Ik weet niet welke criteria LinkedIn gebruikt om tot deze beoordeling te komen maar ik kan je zeggen dat het niet de kenmerken zullen zijn die een mens voor mij interessant maken: oprecht genoeg om enige mate van imperfectie toe te geven. Moedig genoeg om de surrogaat veiligheid van een opgepoetste identiteit los te laten. Nieuwsgierig genoeg om te onderzoeken waar de echte veilige basis te vinden is. 

Vergeet succes. Vergeet interessant.
Weiger stukken van jezelf weg te poetsen omdat de samenleving daarom vraagt. Durf écht te zijn!

Weekendje samen onderzoeken? 5/6 september geef ik een training waarin je leert je ‘opgepoetstheid’ te ontdekken en te graven naar het waarom.